V tom bežnom „off-line“ svete sme si zvykli byť pozorní, zamykať dom, dávať si pozor na kľúče od auta, držať naše osobné údaje schované v skrinke,… ale ako to s nami, respektíve s našou pozornosťou vyzerá vo svete online? Tam zatiaľ takí pozorní nie sme.

bezpečnost

Ale aspoň sme už zoznámení s množstvom reálnych prípadov o hrozbách z online sveta, už poznáme pojmy ako malvér či kyber kriminalita. Na pozornosť by sme sa mali zameriavať stále viac, nakoľko náš bežný svet má stále častejšie podobu online, väčšina z nás už napríklad bežne využíva smartfón a viaceré aplikácie nielen k hrám a hudbe, ale takmer k bežným veciam a možno si ani neuvedomuje, že kyber zločinci sú v strehu stále a to najmä dnes. Akú cenu majú naše údaje?
Ak nepočítame prípady, v ktorých sa kyberzločinci dostanú k vašim údajom, aby následne manipulovali s vašimi financiami cez aplikáciu mobilnej banky, a ak nepočítame podvodníkov vyčňajúcich pri prevode kryptomien, cena vašich osobných údajov pre kyberzločincov veľkú finančnú hodnotu nemá. Hodnotu majú údaje naopak až vtedy, ak sa „pohnú z miesta“ a začnú sa zneužívať.

  • Pre podrobnejšiu predstavu si opíšme následný reálny postup, kedy kyber-zlodej vaše údaje predá za maximálne 50 eur, no čo je najhoršie- osobné údaje a napríklad uložené detaily o kreditnej karte predá, respektíve presunie človeku, ktorý ich odkúpi za účelom ich zneužitia. A až teraz vravíme o tej skutočnej hrozbe.

hacker
Pokiaľ však máme byť objektívni, ešte rozšírenejšie a možno častejšie, každopádne ľahšie praktizované zlo sa skrýva na sociálnych sieťach. Finančná strata môže v konečnom dôsledku zabolieť menej, než psychická ujma a to sa týka najmä ľudí v kritickom, tínedžerskom veku. Preto by sme si mali rozmyslieť, s kým sa vlastne „priatelíme“ a zachovať si kus svojho súkromia, čo si mnohí pri návšteve sociálnych sietí neuvedomujú. A potom prakticky nie je nič ľahšie, ako tieto súkromné údaje, fotky a videá zneužiť viacerými smermi. Buď za účelom poškodenia danej osoby, alebo zneužitia v prospech nemorálnych projektov či reklám.